Täydennyskoulutusta figuurimaalaukseen

Firenzen vuoteni 2015 aikana Angel Academy or Art:ssa pääsin vasta ihan lopuksi käsiksi öljyvärimaalaukseen, kun sain viimeisteltyä grisaillemaalauksen Davidin kasvoista — juuri ennen kotiin paluuta. 


Jäin jo silloin kaipaamaan lisäoppia ihmiskehon maalaamisesta, joten päätin tuolloin osallistua kesän 2016 työpajaan jota ohjaa koulun arvostettu opettaja ja taiteilija Jered W.

Ensimmäiset kaksi päivää on nyt mennyt perusasioissa. Olen kaivannutkin elävästä mallista piirtämistä ja maalaamista! Tämä viikko menee perusteissa, ja ensi viikko käytetään sitten yhden maalauksen tekemiseen alusta niin loppuun kuin mahdollista. Tämä työpaja on todella hyvä tilaisuus oppia lisää, jonka hyödynnän kyllä täysillä!


Majoitumme tutulla San Niccolon alueella Arnon eteläpuolella. On mukava käydä tutuissa kotikadun rafloissa.

Velazquez -kopio valmis

Tämä pieni (30x40cm) Velazquez -kopioni taitaa olla valmis. Tai ainakin odotan että maali kuivuu ja katson sitten onko tausta vielä uudelleen maalauksen tarpeessa. Nyt tausta näyttää epätasaiselta, mutta se johtuu siitä että maali on vielä paikoin märkää. Alla olevassa kuvassa kasvojen alue näyttävät kelta-oranssimmalta kuin se todellisuudessa on, kun maalauksen näkee livenä. Tämän taulun maali kestää kuivua kauan, luulen että pääsen vernissaamaan sitä vasta ensi keväänä.

Kohti uusia haasteita! Olen aloittanut uuden maalauksen tekemisen. Se on isompi kuin mikään aikaisempi tauluni. Ja kohta olen takaisin Firenzessä, osallistun siellä figuurimaalaustyöpajaan!

Copy of Lady with a Fan by Velazquez
Pieni Velazquez -kopioni taulusta “Lady with a Fan”.

 

Velazquez study done

I think I’m calling this little (30x40cm) Velazquez master copy done. Well, at least I am going to wait for the paint to dry and then see if I will make another pass on the background. Now it looks a bit uneven, but that is  due to the paint still being wet. In the photograph below, the face looks more yellow-orange than in reality; the camera lies about the true colors you can see in front of the painting. This will take a long time to dry, so varnishing it must wait until next spring, I guess.

Ahead to new challenges! I have started to work on a new painting, larger than anything I’v done before. And soon I’ll be back in Florence to participate in a figure painting workshop!

Copy of Lady with a Fan by Velazquez
A small copy still a bit wet especially in the dark areas. Especially the background unevenness is due to wet paint.

Works in progress

The Woman with a fan by Velazquez is a challenging painting to copy in this small size. The original is much larger, and achieving to copy all the small details, nuances in this small scale just is not possible. I have to try to find out how to achieve similar look with different techniques. 

I have already twice scraped off the face with a palette knife and paper towels. Maybe the third painting will be successful. The misty look of her face is due to scraping and wiping and not the intended look 😉 

img_0878-1
On the right side a portrait I recently started. Today I fixed some problems in the profile in this grisaille phase. Tomorrow I will continue from here, working with details, fixing any errors I see. Then when the paint has dried, to first painting with colours. 

Työn alla

Velazquez:n Nainen ja viuhka on haasteellinen maalattava tässä mittakaavassa. Alkuperäisteos on kopiotani selvästi suurempi, ja kasvojen maalaus onkin tässä pienessä mittakaavassa aikamoista miniatyyrimaalausta. Kopiota tehdessäni yritän löytää tavan saada kasvoista alkuperäisen näköiset mutta ilman vastaavia yksityiskohtia. Tässä mittakaavassa kaikkea ei voi vaan toistaa.

Olen jo kahdesti poistanut palettiveitsellä ja pyyhkien viimeisen maalikerroksen kasvoilta. Jospa kolmas maalauskerta sujuisi jo paremmin. Alla olevan kuvan kasvojen utuisuuden syy on siis tuo mainitsemani maalin pois pyyhkiminen.  

 

Viuhkanaisen oikealla puolella juuri aloittamani muotokuva. Tänään korjailin kasvonpiirteitä. Huomenna vielä grisaillea, yksityiskohtia, korjauksia. Ja kunhan maali kuivuu, alkaa ensimmäinen maalauskerros värien kanssa työskennellen. 

Economical painting

The price for a tube of high quality paint may be up to 40 euros, even more. As a painter, you perhaps want to use good materials and that could then be quite costly.

IMG_0719

Regardless of the price, you want to put enough paint on the pallette. It’s a nuisance to interrupt your painting to look for the right tube of paint that just ran out. It’s also a bore having to throw away expensive paints. Especially when I have only brief occasions when I’m able to paint among other responsibilities.

I learned from Davide, a friend of mine in Firenze, a nice way to store paint for the next painting session. I pick up the clean paint piles, and wrap them in a small piece of wax paper and place them in some air tight container. When I continue, I again place the paint on the pallette and continue painting. If I have mixed a larger batch of some specific colour, I can save also that for the next time. Handy and economical.

IMG_0720

Säästeliästä maalausta

Maalituubin hinta saattaa olla noin kympistä yli neljäänkymmeneen euroon. Kun siis ostaa hyvälaatuisia maaleja joissa pigmenttien lisäksi ei mielellään ole paljoa muuta kuin öljyä.

IMG_0719

Silti paletille kannattaa laittaa tarpeeksi maalia. Kesken työskentelyn on tylsää alkaa etsimään sitä oikeaa tuubia. Sekin on ikävää, että maalaamisen päätyttyä pitäisi heittää hyvää kallista maalia hukkaan. Varsinkin kun ehdin maalaamaan vain silloin tällöin ja pitkää päivää vain maalaamiselle on vaikeaa omistaa…

Opin Firenzessä ystävältäni Davidelta kätevän keinon jemmata maalia seuraavaan kertaan. Poimin palettiveitsellä paletilta puhtaat maalinokareet voipaperisuikaleen sisään. Taittelen suikaleen tiiviisti nyyttiin ja laitan ne ilmatiiviiseen säilöön, vaikkapa minigrip -pussiin. Seuraavalla kerralla otan nokareet suikaleen sisältä suoraan paletille, ja jatkan maalaamista. Jos olen sekoittanut enemmän jotain tiettyä väriä, voin poimia senkin talteen ja käyttää seuraavalla kerralla. Kätevää ja säästeliästä.

IMG_0720

Nainen ja viuhka, ensimmäinen maalaus

Aloitin maalaamaan Velazquez:n Nainen ja viuhka -kopioni ensimmäistä värikerrosta. Tähän asti maalasin ensin ruskean, mustan ja valkoisen avulla piirroksen, sen jälkeen maalasin mustalla ja valkoisella ihon. Jätän osan tästä siniharmaasta kerroksesta näkyviin ensimmäisen värikerroksen alle, niihin kohtiin joissa iho on viileämpi valoisten ja varjoisten alueiden välissä.

Kunhan maali on kuivunut, seuraa toisen värikerroksen maalaus. Joten kaikki mitä nyt on näkyvillä, peittyy vielä uuden maalikerroksen alle. Sen jälkeen ihon pitäisi olla valmis, viimeistelyjä ja pieniä korjauksia lukuunottamatta.

Tein myös alustavasti huivin valokohtia. Maalaus on todella pieni (kasvot ovat vain 7cm korkuiset), joten työskentelen pienillä teräväkärkisillä siveltimillä. iPhonen kamera valehtelee vähän, joten värit eivät vastaa ihan todellisuutta ja erityisesti huivin valokohdat ovat liioitellut alla olevassa kuvassa. Toisen maalauskerran jälkeen valoisuuden ja värien vaihtelut ja siirtymät tulevat olemaan sulavampia ja realistisempia kuin tässä ensimmäisen maalauskerroksen karkeammassa toteutuksessa.

Kun märkä maali kuivuu, työskentelen taustan ja hameen parissa. Käsineiden maalaus on myös aika houkutteleva ajatus…

Kopio Velasquez’s The Lady with a Fan.

First painting the Lady

I have started the first painting phase of the Lady with a Fan – master copy of the Velazques painting. Under the first painting layer, I first sketched in the drawing with raw umber, black and white. After that, a grisaille layer of blue/gray of the skin only followed. I left this layer partly visible when first painting, in between the warm of the lights and shadows, where the cool skin tones are.

After the paint is dry, I’ll continue with another layer of paint, the second painting. So almost everything that is visible now, will be covered with yet another layer of paint.

Hopefully, the flesh areas are then finished. Some fixing may be necessary, depending how everything goes, eventually.

I also did some of the highlights of the veil. The painting is quite small (the face is only 7cm tall) so I have worked with small brushes with sharp tips. iPhone camera lies a bit, the colors are not right and the hightlights are not so strong in the real painting. After the second painting, the roughness of the different plains of value and color should be more subtle and realistic.

While waiting for the wet areas to dry, I’ll work on the background as well as the dress. Those gloves are also quite tempting…

Master copy of Velasquez’s The Lady with a Fan.

Tervetuloa!

Tällä sivustolla voit tutustua figuratiivisen ja muotokuvataiteilija Antti Juustilan töihin. Jatkossa voit myös nähdä Antin tyttären, Ninan töitä. Vaikka sivusto on tuore, voit tutustua Antin töihin Galleria ja Luonnokset ja tutkielmat -sivulla.

Palaathan takaisin uudestaan!